Kristian Kusk, herskabskusk på Gunderslevholm 1906-1970
Denne artikel fortæller om Kristian Kusk, eller rettere Kristian Hansen (1882-1973), der det meste af sit liv var ansat som … Læs mere
Karetmager & Vognhistoriker
Denne artikel fortæller om Kristian Kusk, eller rettere Kristian Hansen (1882-1973), der det meste af sit liv var ansat som … Læs mere
Før bilen blev almindelig, var det hesten, der var den altafgørende trækkraft for herskabs- og sportsvogne, men ikke mindst landbrugs- … Læs mere
I 1911 berettede Aarhus Amtstidende om en fransk artilleriløjtnant, der ved en opvisning havde kørt med et 40-spand. På grund … Læs mere
Opdateret 20. juli 2023 Slotte og herregårde og få velhavere havde ofte en fornem herskabsstald, der gerne var opført med … Læs mere
Under 2. verdenskrig opstod der hurtigt mangel brændstof og bildæk. Privatbilisme blev forbudt, og hyrevognene blev reduceret stærkt i antal. I 1945 anskaffede vognmændene Chr. Faurskov Larsen og Aksel Kragh Jensen heste og vogne og begyndte at køre med hestedrosker.
I begyndelsen af 1890’erne oplevede man i København en tilstrømning af folk, der søgte arbejde som arbejdskuske, uden at have de rette kvalifikationer. Derfor oprettede Foreningen til Dyrenes Beskyttelse en køreskole for arbejdskuske under ledelse af fhv. livkusk Jens Chr. Hansen.