Svendeprøve som karetmager på Hjerl Hede

I slutningen af september 2006 skulle jeg afslutte min karetmageruddannelse med svendeprøve. Allerede i begyndelsen af karetmagerlæretiden på Hjerl Hede havde mesterforeningen S.K.A.D. og læremester John Nielsen fastlagt, at mit svendestykke skulle bestå af et luksushjul med 14 eger, ligesom en svendeprøve også tidligere kunne være for karetmagerne.

Svendestykket skulle også som tidligere laves inden for 48 arbejdstimer.

Ud over fremstilling af hjulet skulle jeg også inden for den normerede tid tegne svendestykket og fremstille en målfast ridsestok, så hjulets mål kunne kontrolleres ved hjælp af ridsestokken.

Forlægstegning til vognhjul 1941
Forlægstegning til luksushjul. Efter Opgaver til fagtegning for for Karetmagere og vognbyggere, Hans Rasmusssen, 1941.

Samarbejde med S.K.A.D.

Udstemning af hjulnav
Udstemning af taphuller i hjulnavet til svendeprøven i 2006. Privatfoto.

Den gamle karetmagermesterforening blev for mange år siden slået sammen med autoopretterne. Denne forening er videreført og eksisterer nu som S.K.A.D. “Sammenslutningen af Karrosseribyggere og Autooprettere i Danmark”. S.K.A.D. var fra begyndelsen med som rådgivere i karetmagerprojektet, og foreningen påtog sig at hjælpe med at finde skuemestre og udstede svendebrev.

Der blev nedsat en svendeprøvekommission bestående af:

Per Roswall, formand for S.K.A.D.
Allan Graugaard, medlem af S.K.A.D. og tidligere skuemester
Karetmager Heine Frederiksen (1927-2014), Slesvigske Vognsamling
Trædrejer og faglærer Erik Frydenlund Jensen (1948-2020), Skive Tekniske Skole.

Svendestykket er næsten færdigt
Svendestykket nærmer sig færdiggørelse. Privatfoto.
Svendestykke klar til bedømmelse
Svendestykke, tegning og ridsestok ligger klar til bedømmelse. Foto: Ole Jespersen

Svendeprøve i 2006

Tirsdag den 17. oktober 2006 oprandt så den store dag, hvor mit svendestykke skulle bedømmes på Hjerl Hedes Frilandsmuseum. Jeg var selv godt tilfreds med resultatet, men meget spændt på hvordan det ville blive bedømt. Da jeg var til svendeprøve som maskinsnedker fik jeg bronzemedalje for mit arbejde, så jeg håbede på et godt resultat.

Kl. 10.00 var jeg indbudt til kaffe sammen med blandt andre svendeprøvekommissionen og museets ledelse. Her blev reglerne for bedømmelsen af svendestykket gennemgået. Jeg små ærligt tilstå, at jeg var ganske nervøs.

Skuemestrene trådte sammen kl. 11.00, og kl. 12.00 var sponsorer, min familie, venner af huset og ældre karetmagere indbudt til frokost. Vi havde gjort et stort arbejde for at finde ældre karetmagere, der var udlært i det gamle hestevognsfag. Og det var lykkedes at finde en håndfuld, som havde kræfter til at deltage.

Kl. 13.30 var der så indbudt til pressemøde, og først her blev resultatet fremlagt af formanden for skuemestrene, Per Roswall. Det var derfor en spændt lærling, der måtte vente flere timer på resultatet.

Møde om svendeprøve
Om formiddagen var jeg indbudt til kaffe med skuemestre og museets ledelse. Her blev reglerne for svendeprøven gennemgået. Foto: Erik Hjerpsted.
Skuemestre bedømmer svendestykke
Skuemestrene Per Roswall, Erik Frydenlund og Heine Frederiksen bedømmer svendestykket og undersøger, om tegningen på ridsestokken passer med hjulets faktiske mål. Foto Erik Hjerpsted.


Resultatet

Janni Kjær taler med Ole Jespersen
Bestyrelsesformand Janni Kjær fra Simon Spies Fonden spørger til historien om karetmagersvendens nye bowlerhat. Foto: Erik Hjerpsted.

Skuemestrene havde bedømt svendestykket efter den gamle 12-skala, som tidligere blev anvendt ved karetmagersvendeprøver. Skuemestrene skulle bedømme den anvendte tid, tegningen og den faglige udførelse af hjulet. Det gav følgende karakterer:

Anvendt tid: 12
Tegning: 10
Hjulet: 11
I alt 33 point ud af 36 mulige.

Jeg var yderst tilfreds med resultatet, der gav en bronzemedalje. S.K.A.D. havde i foreningens arkiv fundet et originalt svendebrev, som blev overrakt til mig. Det var skønt, at også denne del kunne blive så autentisk som muligt.

Min læremester Vagn Drengsgaard sagde til mig, at han sjældent havde set et så veludført vognhjul. Det rørte mig meget at få det at vide fra netop Drengsgaard, der selv var så fremragende en karetmager.

Gruppefoto ved karetmagersvendeprøve
Sponsorer, skuemestre, lærling og direktør for Hjerl Hede. Fra venstre ses Janni Kjær, Erik Palm Greisen, Erik Frydenlund Jensen, Ole Jespersen, Allan Graugaard, Heine Frederiksen, Per Roswall og Poul Buskov.
Gæster ved svendeprøven
Min familie, sponsorer, venner af huset, ældre karetmagere og pressen var indbudt til svendegildet på Hjerl Hede. Foto: Hjerl Hede.

S.K.A.D.s efterårsmøde

Efter svendeprøven på Hjerl Hede blev jeg indbudt til S.K.A.D.’s efterårsmøde og middag den 30. oktober på Aarslev Kro. Her viste det sig, at foreningen også i arkivet havde fundet en original bronzemedalje i æske, som blev overrakt til mig.

Det var en stor oplevelse at deltage i årsmødet og ikke mindst en meget stor ære at få den originale bronzemedalje overrakt.

Mange af mødedeltagerne var selv ældre karetmager- og karosseribyggere og ville gerne have en snak og fortælle om deres læretid og erfaring. Så det blev en rigtig dejlig aften, som jeg altid vil mindes med glæde.

Læs mere om karetmagerlæretiden via linket her

Karetmager med svendestykke
Den nybagte karetmager med sit svendestykke. I baggrunden en karet udlånt fra Den kgl. Stald-Etat. Foto: Jens Mathiasen, Ridehesten.