Verdensmester i kørekunst 1911
I 1911 berettede Aarhus Amtstidende om en fransk artilleriløjtnant, der ved en opvisning havde kørt med et 40-spand. På grund … Læs mere
Karetmager & Vognhistoriker
I 1911 berettede Aarhus Amtstidende om en fransk artilleriløjtnant, der ved en opvisning havde kørt med et 40-spand. På grund … Læs mere
Opdateret 20. juli 2023 Slotte og herregårde og få velhavere havde ofte en fornem herskabsstald, der gerne var opført med … Læs mere
Under 2. verdenskrig opstod der hurtigt mangel brændstof og bildæk. Privatbilisme blev forbudt, og hyrevognene blev reduceret stærkt i antal. I 1945 anskaffede vognmændene Chr. Faurskov Larsen og Aksel Kragh Jensen heste og vogne og begyndte at køre med hestedrosker.
I begyndelsen af 1890’erne oplevede man i København en tilstrømning af folk, der søgte arbejde som arbejdskuske, uden at have de rette kvalifikationer. Derfor oprettede Foreningen til Dyrenes Beskyttelse en køreskole for arbejdskuske under ledelse af fhv. livkusk Jens Chr. Hansen.
Tilbage i tiden, da arbejdsheste måtte arbejde for føden, blev de ofte fodret med muleposer. Læs om blikkenslager Lunds opfindelse af et underlag for muleposer.
I 1848 fik kong Frederik 7. en hvidfødt frederiksborghest, Perlen, som paradehest. Den blev kongens foretrukne ridehest. Efter kongens død blev hesten udstoppet. Læs den interessante historie om Perlen her.