Industriudstillingen 1852 og danske patentaksler
I første halvdel af 1800-tallet begyndte man i det små at afholde industriudstillinger i Danmark. Den første var i 1810, … Læs mere
Karetmager & Vognhistoriker
I første halvdel af 1800-tallet begyndte man i det små at afholde industriudstillinger i Danmark. Den første var i 1810, … Læs mere
En af landets store og anerkendte vognfabrikker uden for København var Kjøge Vognfabrik og Magasiner, der lå på Torvet 25 … Læs mere
Før bilen blev almindelig, var det hesten, der var den altafgørende trækkraft for herskabs- og sportsvogne, men ikke mindst landbrugs- … Læs mere
Med anden verdenskrig opstod der mangel på blandt andet benzin, smøreolier og bildæk. Mange biler blev derfor klodset op under … Læs mere
Døden og sorg er ofte forbundet med farven sort. Hestetrukne rustvogne var sorte, men omkring 1900 begyndte man i Danmark også at køre med hvide rustvogne og endog hvide heste og hvidt seletøj til begravelser.
Under 2. verdenskrig opstod der hurtigt mangel brændstof og bildæk. Privatbilisme blev forbudt, og hyrevognene blev reduceret stærkt i antal. I 1945 anskaffede vognmændene Chr. Faurskov Larsen og Aksel Kragh Jensen heste og vogne og begyndte at køre med hestedrosker.