Vogne fra Gunderslevholm 1956

I denne artikel fortælles om de vogne fra Gunderslevholm gods, som Nationalmuseet registrerede i 1956.

Fra midt i 1950’erne havde Nationalmuseet fokus på indsamling inden for området landbefordring og transport. Historikeren Erik Kjersgaard var dengang ansat som konservatorassistent og senere museumsinspektør, og bl.a. takket være ham skabte museet en enestående vognsamling og en vis dokumentation af kørekulturen.

Nationalmuseets indsamling skabte i 1956 kontakt til kammerherreinde Marie de Neergaard fra Gunderslevholm Gods på Sydsjælland, der besluttede at donere godsets vognsamling, seletøj, kuskeliberi m.v. til museet. Senere gik vognene dog til Næstved Museum, og ved åbningen af Vognsamlingen på Sparresholm blev nogle af dem deponeret på Sparresholm.

Erik Kjersgaard fik også kontakt til Kristian Hansen alias Kristian Kusk, der gerne fortalte om sit liv og de mange år som herskabskusk på Gunderslevholm.

Hvis du ikke kender historien om Kristian Kusk på Gunderslevholm, kan du med fordel begynde med at læse artiklen om ham via linket her. Her er der også mulighed for at downloade Erik Kjersgaards artikel fra Budstikken 1961 samt høre et radiointerview med Kristian Kusk.

Postkort, der viser hovedbygningen ved Gunderslevholm. Udgivet af boghandler E. Larsen Demuth. Det kgl. Biblioteks billedsamling.
Postkort, der viser hovedbygningen ved Gunderslevholm. Udgivet af boghandler E. Larsen Demuth. Det kgl. Biblioteks billedsamling.

Vogne fra Gunderslevholm

Nationalmuseets indsamling og registrering af herskabsstalden på Gunderslevholm giver os et fint indblik i godsets vognpark, der blandt andet indeholdt landauer, mylord, vis-a-vis, char-a-banc, ponyvogn, jagtvogn og fladbundet fjedervogn samt et antal kaner. Tilsyneladende havde man ingen lukkede vogne som coupé på Gunderslevholm.

Nedenfor vises billeder af vognene. Hvis intet andet er nævnt, er billederne generøst stillet til rådighed af NæstvedArkiverne og Næstved Museum.

Vogne fra Gunderslevholm. I forgrunden holder landaueren med blankpudset kaleche og forlæder. På væggen til venstre hænger to kørepiske med vægtlod i spidsen, så de kunne holde sig rette. Nationalmuseets foto 1956, gengivet efter Budstikken 1961.
Gunderslevholms vognport. I forgrunden holder landaueren med blankpudset kaleche og forlæder. På væggen til venstre hænger to kørepiske med vægtlod i spidsen, så de kunne holde sig rette. Nationalmuseets foto 1956, gengivet efter Budstikken 1961.
Kantet Landauer fra Gunderslevholm. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf.
Kantet Landauer fra Gunderslevholm. Vognen blev især anvendt om vinteren og i dårligt vejr. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf, angiveligt 1956.
Mylord fra Gunderslevholm. På godset blev den kaldt kalechevognen. Forlæderet kunne knappes op i højde med passagerernes hals, og resten kunne lukkes med en rude. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf.
Mylord fra Gunderslevholm. På godset blev den kaldt kalechevognen. Forlæderet kunne knappes op i højde med passagerernes hals, og resten kunne lukkes med en rude. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf, angiveligt 1956.
Kristian Kusk holder foran hovedtrappen ved Gunderslevholm i 1930'erne. Ukendt fotograf, Næstved Museum.
Kristian Kusk holder med Mylorden foran hovedtrappen ved Gunderslevholm i 1930’erne. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf.
Vis-a-vis fra Gunderslevholm. På godset blev vognen kaldt "den flade". Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf.
Vis-a-vis fra Gunderslevholm. På godset blev vognen kaldt “den flade”. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf, angiveligt 1956.
Kristian Kusk holder ved hovedtrappen på Gunderslevholm med vis-a-vis "den flade" og tospand. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf.
Kristian Kusk holder ved hovedtrappen på Gunderslevholm med vis-a-vis “den flade” og tospand. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf.
Gunderslevholms Vis-a-vis med tospand foran hovedtrappen. Ukendt kusk. Foto: Næstved Museum, ukendt fotogaf.
Gunderslevholms Vis-a-vis “den flade” med tospand foran hovedtrappen. Ukendt kusk. Foto: Næstved Museum, ukendt fotogaf.
To ekvipager fra Gunderslevholm holder ved Bavelse Sø i 1910. Kristian Kusk kører den forreste char-a-banc. Foto: NæstvedArkiverne, ukendt fotograf.
To ekvipager fra Gunderslevholm holder ved Bavelse Sø i 1910. Kristian Kusk kører den forreste char-a-banc. Foto: NæstvedArkiverne, ukendt fotograf.
Ponyvogn (uden buk) fra Gunderslevholm. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf.
Ponyvogn (uden buk) fra Gunderslevholm. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf, angiveligt 1956.
Jagtvogn fra Gunderslevholm. Vognen er i naturtræ og blev kaldt "den gule". Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf.
Jagtvogn fra Gunderslevholm. Vognen er i naturtræ og blev kaldt “den gule”. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf, angiveligt 1956.
Fladbundet fjedervogn fra Gunderslevholm. På godset fungerede vognen som bagage- og postvogn. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf.
Fladbundet fjedervogn fra Gunderslevholm. Vognen var grønmalet. På godset fungerede fjedervognen som bagage- og postvogn, blandt andet når posten skulle hentes på postkontoret i Herlufmagle. Foto: Næstved Museum, ukendt fotograf, angiveligt 1956.