Garageanlæg i tre etager – det første i København

Et storstilet garageanlæg efter amerikansk model med flere etager blev indrettet i 1927 af N. Larsens Vognfabrikker, Smallegade 52 i København.

Henimod slutningen af 1920’erne begyndte automobilerne for alvor at vinde indpas i Danmark. Dengang som nu resulterede flere biler i øgede udfordringer med parkering. For de københavnske automobilejere var garagespørgsmålet et altoverskyggende problem, idet de fleste garager var dyre og dårlige. I slutningen af 1920’erne blev der jævnligt forlangt 50 kr. om måneden for et utæt skur. Ifølge Forbrugerprisindeks vil det svare til ca. 1.775 kr. om måneden i 2019. For mange mennesker betød denne udgift, at de afholdt sig fra et købe automobil. [1]

Derfor var der stor interesse for et stort nyt garageanlæg, der blev indrettet i N. Larsens Vognfabrikkers tidligere fabriksbygninger i Smallegade 52. Anlægget var projekteret og opført af ingeniør H. P. Ammundsen med murermester William Nielsen som hovedentreprenør. [1]

Garageanlæg efter amerikansk princip

For første gang fik Storkøbenhavn nu et garageanlæg efter et nyt amerikansk princip med flere etager, vognelevator og værksteder. Anlægget var udstyret med en stor 2,5 tons elevator, der kørte mellem etagerne. Hele garageanlægget kunne rumme ca. 100 automobiler og var moderne i enhver henseende. Der var centralvarme, elektriske installationer og mekanisk vaskehal. Komplekset var desuden indrettet med maler-, automobil-, og tapetsererværksteder, og der var salg af benzin, olie, gummi mv. [2]

I de to nederste etager var der bokse til hver bil, mens øverste etage var indrettet, så der både var parkeringspladser og mulighed for at holde auktioner over nye og brugte biler. [3]

Garagelejen var minimale 20 kr. om måneden. [4]

Det nye garageanlæg i Smallegade 52 var i tre etager og havde havde vognelevator.
Når en vogn skulle parkeres på 1. eller 2. etage i det nye garageanlæg, blev den kørt op med elevator. København, 5. juli 1927, s. 3.

Garageanlægget havde en god placering i byen, så det også fungerede fint som parkeringsplads for provinsens “automobilfolk”, der ville besøge København.

Ombygningen af de gamle fabriksbygninger blev foretaget af Aktieselskabet Larsens Vognfabrikker, mens garageanlægget blev drevet af to kendte vognmænd Axel Jespersen og Jørgen Willumsen. [2]

To automobiler ved elevatoren i garageanlægget.
To automobiler ved elevatoren i garageanlægget. Folkets Avis, 4. juli 1927, s. 1

N. Larsens Vognfabrikker i likviderer i 1930

I 1930 trådte den gamle virksomhed, Aktieselskabet N. Larsens Vognfabrikker, imidlertid i lividation. Selskabet ejede stadig det store ejendomskompleks i Smallegade samt adskillige andre ejendomme i området. [5]

Den 3. december 1930 købte direktør A. V. Skånstrøm, Standøre 15, København følgende matrikler af A/S N. Larsens Vognfabrikker: Nr. 85 a, 85 b og 85 i Nr. Fasanvej 4-6, Smallegade 52, Howitzvej 71, Nr. Fasanvej 10-12, Ndr. Fasanvej 8 og Howitzvej 73-75, København for 1.135.000 kr. [6]

Hvad der herefter skete med garageanlægget er ikke nærmere undersøgt til denne artikel.

Kilder

1. Nationaltidende, 3. juli 1927, s. 4
2. København, 5. juli 1927, s. 2
3. Klokken 5 (København), 6. juli 1927. s. 2
4. Folkets Avis – København, 6. juli 1927, s. 4
5. Fredericia Social-Demokrat, 9. december 1930, s. 3
6. Nationaltidende, 10. december 1930, s. 18.

Læs også om enkedronning Louises Renault, der i 1913 blev fremstillet af N. Larsens Vognfabrikker. Link til artiklen.