Concours Hippique i Sportsrideklubben 1904

Når man i dag i køresporten under Dansk Køre Forbund konkurrerer i Traditionel Kørsel, så handler det især om at bevare den klassiske kørekultur. Det gør man blandt andet ved at køre med hestekøretøjer fra før 1945 og ved at sammensætte ekvipagerne på den mest korrekte måde i forhold til traditionen.

Meget har betydning for den korrekte ekvipage, for i konkurrencerne bedømmer man både hestene, vognen, seletøjet, kusken, vogntjeneren og eventuelle passagerer samt hele ekvipagens fremtoning, kvalitet og sammensætning. Den danske kørekultur er historisk set ikke så detaljeret beskrevet, som man eksempelvis ser det i Tyskland, England og Frankrig. Derfor er det kærkomment, når der pludselig dukker ny dokumentation op her i landet.

Første Concours Hippique i Danmark

Den 11.-12. juni 1904 afholdt Sportsrideklubben i København sin første Concours Hippique på Charlottenlund Traverbane, som banen dengang hed. Det var det første spæde, danske forsøg på at lave en samlet hippologisk opvisning og konkurrence i forskellige discipliner, som man så det flere steder i udlandet – blandt andet i Paris og Berlin.

Under Sportsrideklubbens Concours Hippique udstillede og bedømte man heste i klasser for fuldblods væddeløbsheste, ride- og jagtheste, ponyer, stamheste af rytteriet, officersrideheste samt stamheste af artilleriet. Det var næsten som et dyrskue .

Der var også opvisninger for bespændte ekvipager (kørsel) for enspand og tospand kørt af gentlemen eller damer, tospand kørt af professionelle, tandem og firspand. Der var opvisning af rideheste i privateje og officersheste, prisspringning for heste i privateje, officersheste samt heste, der havde deltaget i Sportsrideklubbens jagter. Endeligt var der højdespringning for alle heste. Hestene skulle være født senest 1901 og være ejet af medlemmer af Sportsrideklubben eller være militærheste.

Programomtale af klasserne for kørsel med hest og vogn. Det kgl. Bibliotek.

Sportsrideklubbens Concours Hippique i 1904 er interessant for udøvere af traditionel kørsel i dag, for ikke alene er stævneprogrammet bevaret – det er også enkelte fotos fra kørekonkurrencerne. Hoffotograf Lars Peter Elfelt var til stede og forevigede flere af ekvipagerne. Det kgl. Bibliotek er i gang med at digitalisere Elfelts arkiv, og i den sammenhæng er billederne fra arrangementet dukket op. Vi har nu en enestående mulighed for at sammenholde programmets oplysninger om heste, personer og vogne med Elfelts fotografier.

Stævneprogrammet fortæller blandt andet følgende om dommere og deltagere:

Dommere i kørekonkurrencerne

Kørekonkurrencerne under Concours Hippique på Traverbanen i 1904 havde yderst kompetente dommere, idet ekvipagerne blev bedømt af:

Deltagere i kørekonkurrencerne

Ikke færre end 33 ekvipager deltog i følge programmet i kørekonkurrencerne under den første Concours Hippique. Nedenfor vises deltagerlisten illustreret med Elfelts nyscannede fotografier af enkelte af ekvipagerne. Forfatteren her har kommenteret i billedteksterne.

Fru Ingeborg Aagesen kører med governess-cart ved Concours Hippique 1904 på Traverbanen i Charlottenlund.
Fru Ingeborg Aagesen kører Governess-cart (jumbe) med sin 7-årige hoppe Dot i klassen for “enspand kørt af gentlemen eller damer”. Hesten går med en saletsele, der ofte anvendes ved tohjulede vogne. Hesten er optømmet med dobbeltringsbid i et let hovedtøj med skyklapper, men uden næserem. Fotograf Elfelts skarpe foto giver mulighed for at læse teksten på navkapslen i hjulet. Den viser, at vognen er bygget hos Ehrngard & Delbecque, der drev virksomhed i Paris i perioden 1886-1905. Bag på vognen ser man en fletkurv til stokke og paraplyer. Foto: hoffotograf Lars Peter Elfelt, Det kgl. Biblioteks billedsamling.

Klasse 4a. Enspand kørte af gentlemen eller damer

  1. Ejer: Direktør J. C. Jørgensen
    Ponpon, mørkerød vallak, 6 år, England
    Vogn: Dogcart, kørt af fru J. C. Jørgensen
    ‎‏‏‎ ‎
  2. Ejer: Fru Ingeborg Aagesen
    Dot, brun hoppe, 7 år
    Vogn: Governess-cart, kørt af ejerinden
    ‏‏‎ ‎
  3. Ejer: Ritmester, Kjkr. Nyholm
    , brun hoppe, 6 år
    Fader: Heacham Surprise, moder: Wales-pony
    Vogn: Dogcart, kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎
  4. Ejer: Grosserer Ernst Meyer
    Ali, rød vallak, 7 år
    Fader: Antor, moder: Nan-ki-puh
    Vogn: 4-hjulet dogcart, kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎
  5. Ejer: Fru Rasmus Nielsen
    Redthorn, rød hoppe, 7 år, England
    Vogn: 2-hjulet dogcart, kørt af hr. Rasmus Nielsen
    ‏‏‎ ‎
  6. Ejer: Direktør Carl Moresco
    Spin-away, brun vallak, Skotland
    Vogn: Dogcart, kørt af frk. Ruth Moresco
    ‏‏‎ ‎
  7. Ejer: Grosserer Carl Erlenbeck
    Kurfürstin, brun hoppe, 12 år, England
    Vogn: Phaeton, kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎
  8. Ejer: Fru Nancy Madsen
    Bobtail, brun vallak, 10 år, England
    Vogn: Gig, kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎
  9. Ejer: August Bagge
    Sort vallak, 6 år, Ungarn
    Vogn: ?, Kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎
  10. Ejer: Løjtnant H. P. Jørgensen
    Polly, mørkerød hoppe, 8 år
    Vogn: Gig, kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎
  11. Ejer: Sagfører, justitsråd Peschardt
    Ida Gotha, brun hoppe, 7 år, Gotland
    Vogn: Gig, kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎
  12. Ejer: Hr. F. W. Nissler
    Brun vallak, 6 år
    Vogn: Gig, kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎
  13. Ejer: Engelsk Stald
    The Carpenter, brun vallak, 7 år
    Vogn: Dogcart.
Ved Concours Hippique 1904 kører Ritmester Nyholm sin 6-årige ponyhoppe Norman Duchess forspændt en tohjulet dogcart. Hesten går med kumte-saletsele. Ritmesteren kører i sin gardehusaruniform. Vogntjeneren er en ung dreng ligeledes i uniform. Bemærk travbanens resultattavle. Foto: hoffotograf Lars Peter Elfelt, Det kgl. Biblioteks billedsamling.

Klasse 4b, Tospand kørte af gentlemen eller damer

  1. Ejer: Direktør Aug. Bagge
    sort vallak, 6 år, Ungarn
    sort hoppe, 6 år, Ungarn
    Vogn: ?, kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎
  2. Ejer: Sagfører, justitsråd Peschardt
    Prinds, brun vallak, 5 år, Sverige
    Miss, brun hoppe, 7 år, Sverige
    Vogn: Jagtvogn, kørt af ejeren
    ‏‏‎ ‎
  3. Ejer: Bankdirektør Glückstadt
    Hans, brun vallak, 6 år, Ungarn
    Grethe, brun hoppe, 6 år, Ungarn
    Vogn: Dogcart, kørt af premierløjtnant, greve Moltke
    ‏‏‎ ‎
  4. Ejer: Engelsk Stald
    Black, sort vallak, 7 år
    Jack, sortbrun vallak, 7 år
    Vogn: Vis-à-vis.
Direktør Carl Morescos uniformerede kusk og vogntjener kører i 1904 direktørens smukke Mylord forspændt to sorte vallakker fra Ungarn.
Direktør Carl Morescos uniformerede kusk og vogntjener kører den smukke Mylord forspændt to sorte vallakker fra Ungarn. Kusken sidder på en skråpude, og i stilstand hviler han piskeskaftet på låret. Programmet fortæller, at vognen er en Victoria, men de fleste vil nok i dag kalde den for Mylord. Vognen har mailaksler og gummiringe på hjulene. Hestene bærer kumteseler og er optømmet med både et tyndt bridonbid og Liverpoolbid. Bemærk den korrekt tilpassede skyklap, der sidder midt for øjet og vender udad, så den ikke generer øjet. Foto: hoffotograf Lars Peter Elfelt, Det kgl. Biblioteks billedsamling.

Klasse 5, Tospand kørte af professionals

  1. Ejer: Direktør Carl Moresco
    sort vallak, 4 år, Ungarn
    sort vallak, 5 år, Ungarn
    Vogn: Viktoria
    ‏‏‎ ‎
  2. Ejer: Fru Rasmus Nielsen
    Redrose, rød hoppe, 7 år, England
    Redthorn, rød hoppe, 7 år, England
    Vogn: Viktoria
    ‏‏‎ ‎
  3. Ejer: Etatsråd J. Moresco
    sortebrun vallak, 4 år, Ungarn
    sortebrun vallak, 4 år, Ungarn
    Vogn: Break
  4. Ejer: Fru Nancy Madsen
    Bobtail, brun vallak, 10 år, England
    Bell-boy, brun vallak, 8 år, England
    Vogn: Viktoria
    ‏‏‎ ‎
  5. Ejer: Direktør J. C. Jørgensen
    Alexa, mørkerød hoppe, 5 år, Østpreussen
    Eli, brun vallak, 4 år, far: søn af Childeric
    Vogn: Phaeton
    ‏‏‎ ‎
  6. Ejer: Grosserer O. Mønsted
    Hans, brun vallak, 5 år, Ungarn
    Carl, brun vallak, 6 år, Ungarn
    Vogn: Viktoria
    ‏‏‎ ‎
  7. Ejer: Grosserer Chr. Hasselbalch
    brun vallak, 5 år, England
    brun vallak, England
    Vogn: Jagtvogn
    ‏‏‎ ‎
  8. Ejer: Chr. Jørgensens Vognmandsforretning, København
    Carlton, skimmel vallak, 7 år, halvblod
    Cecil, skimmel vallak, 8 år, halvblod
    Vogn: Viktoria
    ‏‏‎ ‎
  9. Ejer: Vognmand F. W. Nissler, København
    ?
    ?
    Vogn: Kavalervogn
    ‏‏‎ ‎
  10. Ejer: Grosserer M. G. Holm
    Sortepeer, sort vallak, 5 år, Frederiksborger
    Freja, sort hoppe, 5 år, Frederiksborger
    Vogn: Jagtvogn
    ‏‏‎ ‎
  11. Ejer: Engelsk Stald
    May, rød hoppe, 5 år, Hackney
    Molly, rød hoppe, 5 år, Hackney
    Vogn: Victoria.
Fru Nancy Madsen kører tandem ved Concours Hippique 1904
Fru Nancy Madsen kører tandem ved Concours Hippique på Traverbanen i Charlottenlund i 1904. De velparrede brune heste af engelsk afstamning er forspændt en let tohjulet dogcart med patentaksler og jernringe på hjulene. Hestene går med kumteseler, stanghestens er en kumte-saletsele. Hestene har optømme, der er spændt i et tyndt bridonbid øverst i munden. Under dette ligger Liverpool-stangbid, der er passende til kumteseler. Fruen kører i en mørk spadseredragt med lys sommerhat. Den uniformerede vogntjener bærer høj hat med kokarde. Foto: hoffotograf Lars Peter Elfelt, Det kgl. Biblioteks billedsamling.
Etatsråd J. Morescos firspand med sortbrune heste fra Ungarn forspændt en break under Concours Hippique 1904. Ekvipagen køres af uniformeret herskabskusk og vogntjener. Begge bærer høj hat med kokarde. Den nærmer forløber er netop her fanget i et uheldigt øjeblik, hvor den slår fra. Hestene går med sølvbeslåede kumteseler med Morescos monogram.

Klasse 6. Tandem og firspand

  1. Ejer: Etatsråd J. Moresco
    Sortebrun vallak, 4 år, Ungarn
    Sortebrun vallak, 4 år, Ungarn
    Sortebrun vallak, 5 år, Ungarn
    ? ?
    Vogn: Break
    ‏‏‎ ‎
  2. Ejer: Chr. Jørgensens Vognmandsforretning, København
    Casper, sort vallak, 10 år, halvblod
    Conrad, sort vallak, 6 år, halvblod
    Carlton, skimmel vallak, 7 år, halvblod
    Cecil, skimmel vallak, 8 år, halvblod
    Vogn: Landauer
    ‏‏‎ ‎
  3. Ejer: Vognmand F. W. Nissler, København
    Mørkebrun vallak
    Mørkebrun vallak
    Mørkebrun vallak
    Sortebrun vallak
    Vogn: Kavalervogn eller Char-à-banc
    ‏‏‎ ‎
  4. Ejer: Fru Nancy Madsen
    Bobtail, brun vallak, 10 år, England
    Bell-boy brun vallak, 8 år, England
    Vogn: Gig, kørt af ejerinden
    ‏‏‎ ‎
  5. Ejer: Fru Nancy Madsen
    Greyboy, skimmel vallak, 8 år
    Horse, skimmel vallak, 9 år
    Vogn: Jagtvogn.
Firspand og Landauer fra Chr. Jørgensens Vognmandsforretning i København ved Concours Hippique 1904.
Firspand og Landauer fra Chr. Jørgensens Vognmandsforretning i København under Concours Hippique. På bukken sidder den uniformerede kusk og vogntjener med høj hat og kokarde, som det hører sig til på en Landauer, der i følge traditionen altid er kuskekørt. Både kusk og vogntjener kunne have en bedre holdning på bukken. De to sorte halvblodsheste og de to skimler er forspændt som diamantspand, hvilket vil sige, at hestene går farvemæssigt diagonalt. Hestene bærer kumteseler og er optømmet med Liverpool-bid, der er passende til kumteseler. Foto: hoffotograf Lars Peter Elfelt, Det kgl. Biblioteks billedsamling.

Resultater fra Concours Hippique 1904

Enspand kørte af gentlemen eller damer

  1. ærespræmie: Engelsk Stald
  2. ærespræmie: Hr. Rasmus Nielsen og Løjtnant H. P. Jørgensen
  3. præmie: Fru Nancy Madsen

Tospand kørte af gentlemen eller damer

  1. ærespræmie: Bankdirektør Glückstadt
  2. ærespræmie: Engelsk Stald
  3. præmie: Direktør Bagge

Tospand kørte af professionals

  1. ærespræmie: Grosserer Mønsted
  2. ærespræmie: Direktør Moresco
  3. præmie: Fru Rasmus Nielsen
  4. præmie: Vognmand Chr. Jørgensen

Tandem og firspand

  1. ærespræmie: Vognmand Chr. Jørgensen
  2. ærespræmie: Fru Nancy Madsen
  3. præmie: Fru Nancy Madsen, Etatsråd Moresco og Vognmand Nissler

Omtale i Illustreret Tidende 19. juni 1904

Sportsrideklubbens Concours Hippique

Det var et overordentlig distingueret Publikum og en ikke mindre udsøgt Samling smukke Dyr, der forrige Lørdag og Søndag holdt Stævne ude på Charlottenlunds Bane, hvor “Travet” – der naturligvis ikke er saa fint, men maaske lige så nyttigt – ellers har sit Hjemsted.

For de ikke specielt Hestekyndige var de to Dages Udbytte maaske en smule magert, men de havde dog altid det brogede Billede at glæde sig over, den smukt beliggende Bane, det gode Vejr, de dejlige, velholdte Dyr, det elegante Publikum – et Par Eremitagedage en miniature, hvor end ikke Kongefamilien manglede; baade Kronprinsen, Prins Valdemar og Prins Christian med deres Damer viste Sportsrideklubben den Ære at komme tilstede, og ingen ringere end Prinsesse Marie havde paataget sig paa den sidste Dag at uddele Klubbens mange kostbare Præmier.

For de særlig Sagkyndige var Dagene overmaade festlige, her var intet af Væddeløbsdagenes, naar alt kommer til alt, en lille bitte Smule vulgære Spænding, intet Totalisatorspil, ingen ophidsede Lidenskaber, kun vor fornemste og kostbareste Sport i Renkultur, et Gentleman’s Møde, tvangfrit og dog i de ulasteligste Former. Sportsrideklubben, dens Medlemmer og dens Venner var i høj Grad tilfredse, saa meget mere som det var Klubbens Debut, og Resultatet, ogsaa det pekuniære, over al Forventning.

Lidt langsomt vexlede maaske de smukke Billeder, der præsenteredes i saa flatterende en Ramme. Saa meget bedre Tid fik man til at studere de enkelte Dyr og Ryttere eller de elegante Ekvipager, som med deres forskjellige Forspand – Tospand, Tandem og Firspand – dannede en væsentlig Del af Programmet.

Størst Interesse fangede dog sikkert Prisridningen og Prisspringningen, der aflokkede Publikum det livligste Bifald. Navnlig den sidste Dags Springning, hvor de udmærkede Ryttere og de nydelige Dyr udførte deres Ting med en Fart og en Dristighed, der var beundringsværdig, fastslog Klubbens absolute Succes. Det var her Officererne, der bragte Sejren hjem, og forrest blandt dem Premierløjtnanterne Rørdam og Grev Moltke, der med deres Heste drev det til at sætte flot over Barierer, der gik saa højt til vejrs som 152 ½ Centimeter.

Antagelig lader Sportsrideklubben det da ikke blive ved det ene Forsøg. Rimeligst er det, at dens Opvisning vil gaa ind som et smukt og hvert Aar tilbagevendende Led i Sportsstævner, der giver vor Sommer lidt af dens Fysiognomi.

Illustreret Tidende, nr. 38, 19. juni 1904, s. 633.
Fru Nancy Madsen viser sit firspand ved Concours Hippique 1904.
Nancy Madsen var tilmeldt med to tandem-ekvipager, men fruen viste også sine heste som firspand forspændt en elegant, mørklakeret jagtvogn med patentaksler, hvide gummiringe på hjulene og passende firkantede vognlygter. Den uniformerede vogntjener sidder med korslagte arme, som den ansatte gjorde, når herskabet selv kørte. Fruen er iklædt en elegant, mørk spadseredragt og bowlerhat. De to mørke heste og de to skimler er forspændt som diamantspand – det vil sige gående farvemæssigt diagonalt i spandet. Hestene har meget korte haler. Måske er de kuperede, som det var på mode i en årrække. Hestene går med kumteseler og optømme. Optømmen er spændt i et tyndt bridonbid, og under dette ligger et Liverpool-stangbid, som er passende til kumtesele. På et forstørret foto kan man se, at Nancy Madsen har sit monogram “NM” på sele- og hovedtøj. Foto: hoffotograf Lars Peter Elfelt, Det kgl. Biblioteks billedsamling.