Når man i dag i køresporten under Dansk Køre Forbund konkurrerer i Traditionel Kørsel, så handler det især om at bevare den klassiske kørekultur. Det gør man blandt andet ved at køre med hestekøretøjer fra før 1945 og ved at sammensætte ekvipagerne på den mest korrekte måde i forhold til traditionen.
Meget har betydning for den korrekte ekvipage, for i konkurrencerne bedømmer man både hestene, vognen, seletøjet, kusken, vogntjeneren og eventuelle passagerer samt hele ekvipagens fremtoning, kvalitet og sammensætning. Den danske kørekultur er historisk set ikke så detaljeret beskrevet, som man eksempelvis ser det i Tyskland, England og Frankrig. Derfor er det kærkomment, når der pludselig dukker ny dokumentation op her i landet.
Første Concours Hippique i Danmark
Den 11.-12. juni 1904 afholdt Sportsrideklubben i København sin første Concours Hippique på Charlottenlund Traverbane, som banen dengang hed. Det var det første spæde, danske forsøg på at lave en samlet hippologisk opvisning og konkurrence i forskellige discipliner, som man så det flere steder i udlandet – blandt andet i Paris og Berlin.
Under Sportsrideklubbens Concours Hippique udstillede og bedømte man heste i klasser for fuldblods væddeløbsheste, ride- og jagtheste, ponyer, stamheste af rytteriet, officersrideheste samt stamheste af artilleriet. Det var næsten som et dyrskue .
Der var også opvisninger for bespændte ekvipager (kørsel) for enspand og tospand kørt af gentlemen eller damer, tospand kørt af professionelle, tandem og firspand. Der var opvisning af rideheste i privateje og officersheste, prisspringning for heste i privateje, officersheste samt heste, der havde deltaget i Sportsrideklubbens jagter. Endeligt var der højdespringning for alle heste. Hestene skulle være født senest 1901 og være ejet af medlemmer af Sportsrideklubben eller være militærheste.

Sportsrideklubbens Concours Hippique i 1904 er interessant for udøvere af traditionel kørsel i dag, for ikke alene er stævneprogrammet bevaret – det er også enkelte fotos fra kørekonkurrencerne. Hoffotograf Lars Peter Elfelt var til stede og forevigede flere af ekvipagerne. Det kgl. Bibliotek er i gang med at digitalisere Elfelts arkiv, og i den sammenhæng er billederne fra arrangementet dukket op. Vi har nu en enestående mulighed for at sammenholde programmets oplysninger om heste, personer og vogne med Elfelts fotografier.
Stævneprogrammet fortæller blandt andet følgende om dommere og deltagere:
Dommere i kørekonkurrencerne
Kørekonkurrencerne under Concours Hippique på Traverbanen i 1904 havde yderst kompetente dommere, idet ekvipagerne blev bedømt af:
- Kammerherre, ritmester, staldmester, Greve Krag-Juel-Vind-Frijs, som var staldmester i Den kgl. Stald.
- Professor, dyrlæge Gerhard Sand, Landbohøjskolen
- Godsejer, løjtnant Frederik Wilhelm Treshow, Falkensten Gods.
Deltagere i kørekonkurrencerne
Ikke færre end 33 ekvipager deltog i følge programmet i kørekonkurrencerne under den første Concours Hippique. Nedenfor vises deltagerlisten illustreret med Elfelts nyscannede fotografier af enkelte af ekvipagerne. Forfatteren her har kommenteret i billedteksterne.

Klasse 4a. Enspand kørte af gentlemen eller damer
- Ejer: Direktør J. C. Jørgensen
Ponpon, mørkerød vallak, 6 år, England
Vogn: Dogcart, kørt af fru J. C. Jørgensen
- Ejer: Fru Ingeborg Aagesen
Dot, brun hoppe, 7 år
Vogn: Governess-cart, kørt af ejerinden
- Ejer: Ritmester, Kjkr. Nyholm
, brun hoppe, 6 år
Fader: Heacham Surprise, moder: Wales-pony
Vogn: Dogcart, kørt af ejeren
- Ejer: Grosserer Ernst Meyer
Ali, rød vallak, 7 år
Fader: Antor, moder: Nan-ki-puh
Vogn: 4-hjulet dogcart, kørt af ejeren
- Ejer: Fru Rasmus Nielsen
Redthorn, rød hoppe, 7 år, England
Vogn: 2-hjulet dogcart, kørt af hr. Rasmus Nielsen
- Ejer: Direktør Carl Moresco
Spin-away, brun vallak, Skotland
Vogn: Dogcart, kørt af frk. Ruth Moresco
- Ejer: Grosserer Carl Erlenbeck
Kurfürstin, brun hoppe, 12 år, England
Vogn: Phaeton, kørt af ejeren
- Ejer: Fru Nancy Madsen
Bobtail, brun vallak, 10 år, England
Vogn: Gig, kørt af ejeren
- Ejer: August Bagge
Sort vallak, 6 år, Ungarn
Vogn: ?, Kørt af ejeren
- Ejer: Løjtnant H. P. Jørgensen
Polly, mørkerød hoppe, 8 år
Vogn: Gig, kørt af ejeren
- Ejer: Sagfører, justitsråd Peschardt
Ida Gotha, brun hoppe, 7 år, Gotland
Vogn: Gig, kørt af ejeren
- Ejer: Hr. F. W. Nissler
Brun vallak, 6 år
Vogn: Gig, kørt af ejeren
- Ejer: Engelsk Stald
The Carpenter, brun vallak, 7 år
Vogn: Dogcart.

Klasse 4b, Tospand kørte af gentlemen eller damer
- Ejer: Direktør Aug. Bagge
sort vallak, 6 år, Ungarn
sort hoppe, 6 år, Ungarn
Vogn: ?, kørt af ejeren
- Ejer: Sagfører, justitsråd Peschardt
Prinds, brun vallak, 5 år, Sverige
Miss, brun hoppe, 7 år, Sverige
Vogn: Jagtvogn, kørt af ejeren
- Ejer: Bankdirektør Glückstadt
Hans, brun vallak, 6 år, Ungarn
Grethe, brun hoppe, 6 år, Ungarn
Vogn: Dogcart, kørt af premierløjtnant, greve Moltke
- Ejer: Engelsk Stald
Black, sort vallak, 7 år
Jack, sortbrun vallak, 7 år
Vogn: Vis-à-vis.

Klasse 5, Tospand kørte af professionals
- Ejer: Direktør Carl Moresco
sort vallak, 4 år, Ungarn
sort vallak, 5 år, Ungarn
Vogn: Viktoria
- Ejer: Fru Rasmus Nielsen
Redrose, rød hoppe, 7 år, England
Redthorn, rød hoppe, 7 år, England
Vogn: Viktoria
- Ejer: Etatsråd J. Moresco
sortebrun vallak, 4 år, Ungarn
sortebrun vallak, 4 år, Ungarn
Vogn: Break
- Ejer: Fru Nancy Madsen
Bobtail, brun vallak, 10 år, England
Bell-boy, brun vallak, 8 år, England
Vogn: Viktoria
- Ejer: Direktør J. C. Jørgensen
Alexa, mørkerød hoppe, 5 år, Østpreussen
Eli, brun vallak, 4 år, far: søn af Childeric
Vogn: Phaeton
- Ejer: Grosserer O. Mønsted
Hans, brun vallak, 5 år, Ungarn
Carl, brun vallak, 6 år, Ungarn
Vogn: Viktoria
- Ejer: Grosserer Chr. Hasselbalch
brun vallak, 5 år, England
brun vallak, England
Vogn: Jagtvogn
- Ejer: Chr. Jørgensens Vognmandsforretning, København
Carlton, skimmel vallak, 7 år, halvblod
Cecil, skimmel vallak, 8 år, halvblod
Vogn: Viktoria
- Ejer: Vognmand F. W. Nissler, København
?
?
Vogn: Kavalervogn
- Ejer: Grosserer M. G. Holm
Sortepeer, sort vallak, 5 år, Frederiksborger
Freja, sort hoppe, 5 år, Frederiksborger
Vogn: Jagtvogn
- Ejer: Engelsk Stald
May, rød hoppe, 5 år, Hackney
Molly, rød hoppe, 5 år, Hackney
Vogn: Victoria.


Klasse 6. Tandem og firspand
- Ejer: Etatsråd J. Moresco
Sortebrun vallak, 4 år, Ungarn
Sortebrun vallak, 4 år, Ungarn
Sortebrun vallak, 5 år, Ungarn
? ?
Vogn: Break
- Ejer: Chr. Jørgensens Vognmandsforretning, København
Casper, sort vallak, 10 år, halvblod
Conrad, sort vallak, 6 år, halvblod
Carlton, skimmel vallak, 7 år, halvblod
Cecil, skimmel vallak, 8 år, halvblod
Vogn: Landauer
- Ejer: Vognmand F. W. Nissler, København
Mørkebrun vallak
Mørkebrun vallak
Mørkebrun vallak
Sortebrun vallak
Vogn: Kavalervogn eller Char-à-banc
- Ejer: Fru Nancy Madsen
Bobtail, brun vallak, 10 år, England
Bell-boy brun vallak, 8 år, England
Vogn: Gig, kørt af ejerinden
- Ejer: Fru Nancy Madsen
Greyboy, skimmel vallak, 8 år
Horse, skimmel vallak, 9 år
Vogn: Jagtvogn.

Resultater fra Concours Hippique 1904
Enspand kørte af gentlemen eller damer
- ærespræmie: Engelsk Stald
- ærespræmie: Hr. Rasmus Nielsen og Løjtnant H. P. Jørgensen
- præmie: Fru Nancy Madsen
Tospand kørte af gentlemen eller damer
- ærespræmie: Bankdirektør Glückstadt
- ærespræmie: Engelsk Stald
- præmie: Direktør Bagge
Tospand kørte af professionals
- ærespræmie: Grosserer Mønsted
- ærespræmie: Direktør Moresco
- præmie: Fru Rasmus Nielsen
- præmie: Vognmand Chr. Jørgensen
Tandem og firspand
- ærespræmie: Vognmand Chr. Jørgensen
- ærespræmie: Fru Nancy Madsen
- præmie: Fru Nancy Madsen, Etatsråd Moresco og Vognmand Nissler
Omtale i Illustreret Tidende 19. juni 1904
Sportsrideklubbens Concours Hippique
Det var et overordentlig distingueret Publikum og en ikke mindre udsøgt Samling smukke Dyr, der forrige Lørdag og Søndag holdt Stævne ude på Charlottenlunds Bane, hvor “Travet” – der naturligvis ikke er saa fint, men maaske lige så nyttigt – ellers har sit Hjemsted.
For de ikke specielt Hestekyndige var de to Dages Udbytte maaske en smule magert, men de havde dog altid det brogede Billede at glæde sig over, den smukt beliggende Bane, det gode Vejr, de dejlige, velholdte Dyr, det elegante Publikum – et Par Eremitagedage en miniature, hvor end ikke Kongefamilien manglede; baade Kronprinsen, Prins Valdemar og Prins Christian med deres Damer viste Sportsrideklubben den Ære at komme tilstede, og ingen ringere end Prinsesse Marie havde paataget sig paa den sidste Dag at uddele Klubbens mange kostbare Præmier.
For de særlig Sagkyndige var Dagene overmaade festlige, her var intet af Væddeløbsdagenes, naar alt kommer til alt, en lille bitte Smule vulgære Spænding, intet Totalisatorspil, ingen ophidsede Lidenskaber, kun vor fornemste og kostbareste Sport i Renkultur, et Gentleman’s Møde, tvangfrit og dog i de ulasteligste Former. Sportsrideklubben, dens Medlemmer og dens Venner var i høj Grad tilfredse, saa meget mere som det var Klubbens Debut, og Resultatet, ogsaa det pekuniære, over al Forventning.
Lidt langsomt vexlede maaske de smukke Billeder, der præsenteredes i saa flatterende en Ramme. Saa meget bedre Tid fik man til at studere de enkelte Dyr og Ryttere eller de elegante Ekvipager, som med deres forskjellige Forspand – Tospand, Tandem og Firspand – dannede en væsentlig Del af Programmet.
Størst Interesse fangede dog sikkert Prisridningen og Prisspringningen, der aflokkede Publikum det livligste Bifald. Navnlig den sidste Dags Springning, hvor de udmærkede Ryttere og de nydelige Dyr udførte deres Ting med en Fart og en Dristighed, der var beundringsværdig, fastslog Klubbens absolute Succes. Det var her Officererne, der bragte Sejren hjem, og forrest blandt dem Premierløjtnanterne Rørdam og Grev Moltke, der med deres Heste drev det til at sætte flot over Barierer, der gik saa højt til vejrs som 152 ½ Centimeter.
Antagelig lader Sportsrideklubben det da ikke blive ved det ene Forsøg. Rimeligst er det, at dens Opvisning vil gaa ind som et smukt og hvert Aar tilbagevendende Led i Sportsstævner, der giver vor Sommer lidt af dens Fysiognomi.
Illustreret Tidende, nr. 38, 19. juni 1904, s. 633.
