I bilens barndom i årene omkring 1900 lignede bilerne hestevogne. De første bestemmelser for biler slog fast, at motorvogne ikke i størrelse eller udseende væsentlig måtte afvige fra de til tilsvarende brug benyttede hestekøretøjer.
Nogle af de første biltyper var faktisk hestevogne med påbygget motor, og hestevognstyper som dogcart, spider, landauer, landaulet, mylord, coupé m.fl. gav navne til biltyperne.
Den første danske motorlov fra 1903 bar stærkt præg af den rædsel, de første automobiler spredte om sig i befolkningen, og lovens regler gik næsten udelukkende ud på at søge at undgå faren for sammenstød, påkørsel og løbskkørsel.
Nedenfor vises forskellige hestevognstyper og tilsvarende tidlige biltyper fra flere lande.
Dogcart / Dos-à-dos
4-hjulet dogcart med et fremadrettet kuskesæde og et bagudrettet passagersæde. Tegning i Missers samling. Ole Jespersens arkiv.4-hjulet dos-à-dos med et fremadrettet kuskesæde og et bagudrettet passagersæde, der deler ryglæn. Dos-à-dos er fransk og betyder ryg mod ryg. Tegning i Missers samling. Ole Jespersens arkiv.
Elektrisk dos-à-dos fra American Electric i Chicago, årgang 1900. Som hestevogn ville man kalde modellen dogcart, idet en dos-à-dos (ryg mod ryg) kun har ét ryglæn, som kusk og passagerer bagved deler. Foto: Wikipedia.Den danske Hammelvogn fra 1895 blev bygget med inspiration i dos-à-dos-typen. Foto: Danmarks Tekniske Museum.
Spider
Spider phaeton. Tegning i Missers samling. Ole Jespersens arkiv.
Spider eller duc med tjenersæde. Gengivet efter Ringer, 1902.
Break / Char-à-banc
En char-à-banc eller som her en break har to langsgående passagersæder. Ordet char-à-banc er fransk og betyder vogn med bænke. Tegning gengivet efter udateret katalog fra N. Larsens Vognfabrikker, København.Uffe Mortensens samling.
Elektrisk char-à-banc. Tegning gengivet efter Ringer, 1902.Union lystvogn til 8 personer (char-à-banc) med benzinmotor og aftageligt tag og gardiner. Forhandlet af H. C. Frederiksens Bensinmotor-, Cykle- & Avtomobilfabrik, Roskildevej 39, København, 1902.
Jumbecharabanc / Tonneau
Jumbecharabanc. Tegning i Missers samling. Ole Jespersens arkiv.
Tonneau fra Wartburg, Eisenach, Tyskland. Gengivet efter Ringer, 1902.
Ponyvogn / Vis-à-vis
Ponyvogn. Tegning udført af karetmager Oluf Hermann Larsen på Haslev Højskoles Håndværkerafdeling i 1914. Ole Jespersens samling.
I 1902 kaldte H. Ringer denne automobiltype for 3-sædet vis-à-vis (ansigt mod ansigt). Opbygningen er tydeligvis inspireret af en ponyvogn. Her med kaleche.
Coupé
Coupé gengivet efter udateret katalog fra N. Larsens Vognfabrikker. Uffe Mortensens samling.
Elektrisk coupé årgang 1899 fra det amerikanske firma Electric vehicle company.I 1897 introducerede Walter Bersey de første hesteløse, elektriske hyrevogne af coupé-type i London. Foto: Getty Images, The Wall Street Journal.
Landauer / Landau
Kantet landauer (carré) efter udateret katalog fra N. Larsens Vognfabrikker, København.Uffe Mortensens samling.
Standard Landau, årgang 1905 fra The Standard Motor Company Limited, Coventry, England. Bemærk den kantede landauerfading. Foto: Wikipedia.
Bådformet landauer (bateau) efter udateret katalog fra N. Larsens Vognfabrikker, København.Uffe Mortensens samling.
Aberdonia Landau fremstillet af vognfabrikant Brown, Hughes and Strachan i London i perioden 1911-1915. Bemærk den bådformede landauerfading. Foto: Wikipedia.
Landaulet
4-personers landaulet. I en landaulet kan kalechen over bagsædet lægges ned, og de faste vægge kan oftest enten lægges ned eller tages af. Tegning gengivet efter katalog fra Jensens Vognfabrik, Højer.
Senator George P. Wetmore fra Rhode Island, USA i sin elektriske Krieger landaulet, ca. 1906. Foto: Harris & Ewing collection, Library of Congress. Wikipedia.2-personers elektrisk landaulet bygget i Paris i 1898 af den franske vognfabrikant Charles Jeantaud. Foto: Wikimedia.
Mylord
Mylord. Tegning gengivet efter udateret katalog fra N. Larsens Vognfabrikker, København.Uffe Mortensens samling.
Elektrisk mylord bygget i Paris i 1898 af den franske vognfabrikant Charles Jeantaud. Foto: Wikimedia.
Hansom cab
Hansom cab gengivet efter katalog fra Million Guiet & Cie, Paris. Ole Jespersens samling.
Den britiske bilproducent Vauxhall forsøgte i 1905 at skabe en elektrisk Hansom cab. Den blev udstillet ved Olympia Motor Exhibition i London i november 1905, men blev ingen succes. Foto: vauxhallhistory.org.Elektrisk Hansom cab fra The Electric Vehicle Company, New York, 1904. I bagrunden holder en hestetrukken Hansom cab. Foto: Bundesarchiv, Bild 183-1990-1126-500 / CC-BY-SA 3.0, Wikipedia.Elektrisk Hansom cab bygget i Paris i 1898 af den franske vognfabrikant Charles Jeantaud. Foto: Wikimedia.
Hotelomnibus
10-personers hotelomnibus. Tegning gengivet efter katalog fra Jensens Vognfabrik i Højer, dateret 1907.
Elektrisk hotelomnibus. Tegning gengivet efter Ringer, 1902.
Omnibus
Hestetrukken omnibus på Frederiksberg Rundel, 1865. Foto: Mogens Falk-Sørensens samling, Københavns Stadsarkiv, Kbhbilleder.
Omnibus med benzinmotor. Gengivet efter Ringer, 1902.
Fladvogn / Lastvogn
Fladvogn. Gengivet efter katalog fra Jensens Vognfabrik i Højer.
Adler varetransportvogn til 500 kg last. 4 hk motor og massive gummiringe. Vognkassen kan tages af og erstattes af sæder, så bilen kan benyttes til lystkørsel. Gengivet efter Ringer, 1902.
Litteratur om tidlige biler, bilkørsel, lovgivning mv.
Bekendtgørelse om Mærkning af Motorvogne og om Indskrænkninger i Færdselen med Automobiler : Bekendtgørelse fra Justitsministeriet af 7. Juli 1903. København, 1903. Digitaliseret 2023. Link til download.
Hüttemeier, Aage: Motorvogne og deres praktiske Anvendelse. Prisbelønnet Besvarelse af Den Tekniske Forenings Prisopgave 1899. 1901. Link til bog online.
Krogøe-Petersen, Fr.: Trehjulede Motorvogne. Særtryk af Maanedsskrift for Dyrlæger. Bd. XXIII, 1911. Digitaliseret 2023. Link til download.
Motorkørsel. København, 1902. Særtryk af Den Tekniske Forenings Tidsskrift. Digitaliseret 2023. Link til download.
Ringer, H.: “Avtomobilen” : Dens Konstruktion, Funktion og Behandling. Mammens Bogtrykkeri og Forlag, Aarhus 1902. Digitaliseret 2023. Link til bog online.
Ringers Adressebog over Cykle- og Avtomobil-Branchen i Danmark 1902. Digitaliseret 2023. Link til bog online.
Ringer, H.: Adressebog over Cykle- og Motor-Industrien i Skandinavien 1904-05. 2. udgave. Link til bog online.
Schmitto, Fritz: Automobilet og dets Behandling : 1. Del Automobilets Konstruktion. København 1916. Link til digital udgave.
Officielt Katalog for den internationale Cycle-, Motorcycle-, Motorbaade- og Automobiludstilling i København 1905 / Foranstaltet af Cyclehandlerforeningen i København med tilslutning af Dansk Cycle Grosserer og Fabrikant Forening og dansk Motor Industriforening. København, 1905. Digitaliseret 2023. Link til bog online.
Karetmager.dk anvender cookies
Karetmager.dk anvender cookies, der er nødvendige for sidens funktion. Andre cookies fx fra Youtube, der bruges til videoer på siden, er som standard deaktiverede. Du kan se mere under "Cookieindstillinger". Ved at klikke "Accepter" tillader du brugen af cookies.
Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse, mens du navigerer gennem hjemmesiden. Ud af disse bliver kun de cookies, der er kategoriseret som nødvendige, gemt i din browser, da de er essentielle for hjemmesidens grundlæggende funktion. Andre cookies, der ikke er nødvendige, er som standard deaktiverede. Disse cookies vil kun blive gemt i din browser med dit samtykke. Fravalg af nogle af disse cookies kan påvirke din browseroplevelse.
Nødvendige cookies er helt afgørende for, at hjemmesiden fungerer korrekt. Disse cookies sikrer grundlæggende funktionaliteter og sikkerhedsfunktioner på webstedet, anonymt.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
Analytiske cookies bruges til at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden. Disse cookies hjælper med at give oplysninger om antallet af besøgende, afvisningsprocent, trafikkilde osv. Som standard deaktiveret.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Annoncecookies bruges til at give besøgende relevante annoncer og marketingkampagner. Disse cookies sporer besøgende på tværs af websteder og indsamler oplysninger for at levere tilpassede annoncer. Som standard deaktiveret.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.