Daumontvognen fra Neuss

Når vejret tillader gallakørsel med åben vogn, sker det ofte, at Kongehuset kører med den såkaldte à la d’Aumont forspænding (udtales a la domong). Det vil sige, at der er ryttere på de nærmer (venstre) heste i forspandet i stedet for kusk på vognen. Selv om kørsel à la d’Aumont tidligt blev populært i andre europæiske kongehuse, var det tilsyneladende først i 1907, at det danske kongehus introducerede denne forspændingsmåde. [1]

Til formålet har Stald-Etaten i dag to vogne, der er specielt byggede til kørsel à la d’Aumont. Tidligere var der tre vogne, men den ene blev solgt på auktion i 1948. I det følgende vil vi se nærmere på den ene vogn, der blev bygget hos Neuss i Tyskland.

Der er ikke entydighed i benævnelse af vognen. På fakturaen fra vognfabrikanten blev den benævnt Vis-a-vis, à la Daumont. Vognen blev også vist i et katalog fra vognfabrikken og der benævnt Victoria demi-Gala – altså en victoriavogn til halvgalla. I andre sammenhænge blev vogntypen kaldt barouche. Men generelt kaldes de to bevarede vogne i daglig tale blot daumontvogne.

Tegning af Daumontvognen fra Neuss
Tegning af daumontvognen fra Neuss til den danske konge. Katalog fra Neuss. Museum Achse, Rad und Wagen, Wiehl.

Daumontvognen fra Neuss

Den tyske daumontvogn blev leveret i december 1906 fra den kongelige preussiske hofvognfabrikant Jos. Neuss, Friedrich Strasse 225 i Berlin. Virksomheden var da ejet af vognfabrikant Karl Trutz.

Den originale faktura [2] dateret 28. december 1906 viser, at vognen kostede 5.950,- Mark. Desuden beskrev virksomheden vognen således:

Nr. 6780. 1 Vis-a-vis, à la Daumont, med langvogn og C-fjedre, klapbart ryglæn, klap på forsiden af bukkassen, tjenersæde til to personer, med dobbelt galleri og klapbart ryglæn, todelte klapbare trin med gummibetræk, sporede Kellygummihjul, Forhjul “zum Durchlenken” (uklar betydning), spindelbremse ved tjenersædet.
Lakering: mørk rødbrun med rød staffering, våben på dørene.
Garnering: modefarvet kotelin, hæftepolstret, læderbetrukne gallerier, stor kaleche, modefarvet klæde til tjenersædet.
Plettering: sølv. Dørgreb og vognlygter med kroner, stangbeslag med aftagelig brille og tredelt sølvpletteret forskær.

Et bilag fra Kjøbenhavns Laane- og Diskontobank dateret 2. januar 1907 viser, at den tyske Mark stod i kurs 0,8925 og at vognen derfor kostede 5.310,38 danske kroner. [3]

Den 21. december 1906 afleverede vognfabrikken den nye vogn på hovedbanegården i Berlin. Her blev vognen vejet til 844 kg og sendt med jernbane via Vamdrup til København, hvor den ankom den 24. december. Den 27. december var vognen indfortoldet og klar til afhentning. [4]

Faktura på Daumontvognen fra Neuss 1906
Original faktura på Daumontvognen fra Neuss 1906. Den kgl. Stalds arkiv. Kopi hos forfatteren. (Kan åbnes større i nyt vindue).

Kongehuset havde anskaffet endnu en ny daumontvogn fra Tyskland, og ifølge samtidige aviser blev vognene anvendt første gang i forbindelse med kongen af Siam, Chulalongkorns ankomst til København 30. juni 1907. Få dage senere var de nye vogne igen i brug ved den tyske kejser Wilhelm, kejserinden og prins Adelberts ankomst til København den 4. juli 1907. Ribe Stifts-Tidende berettede fra dagen:

“… Det er halvlukkede Vogne med en bag ved Kaleschen anbragt Agestol, paa hvilken to rødklædte Lakajer har Plads. Der er intet Kuskesæde, hestene køres af to rødklædte Stafetter, som ride paa Fjermerheste, foran red to Forridere i røde Dragter med høje, sorte Jockeyhuer.”

Journalisten må have taget fejl af nærmer (venstre) og fjermer (højre), for fotografier viser, at rytterne som normalt red på de nærmer heste.

Daumontvognen fra Neuss
Daumontvognen fra Neuss klargjort til kronprinsparrets bryllup i 2004. Foto: Ole Jespersen.

Eksempler på brug af daumontvognen fra Neuss

Kongen af Siam, Chulalongkorn kørte i daumontvognen fra Neuss i 1907
Ved kongen af Siam, Chulalongkorns ankomst til København den 30. juni 1907 blev der for første gang kørt med Frederik 8.s nye Daumontvogn fra Neuss. Her ses de to konger i bagsædet. På dette foto har vognlygterne krone på toppen. Det ses ikke på senere fotos. Foto: Det Kgl. Biblioteks billedsamling.
præsident Armand Fallières i Danmark 1908
I 1908 var den franske præsident Armand Fallières på besøg i Danmark og kørte i vognen fra Neuss sammen med kong Frederik 8. Foto: Ernst Nyrop Larsen, Københavns Museum.
Christian 10. og Friedrich Franz 4.  i daumontvognen fra Neuss
Christian 10. og Friedrich Franz 4. storhertug af Mecklenburg-Schwerin i daumontvognen fra Neuss. Bemærk den spejlblanke vogn og den lakerede læderskærm. Foto: Holger Damgaard, 1913. Det kgl. Biblioteks billedsamling.
Daumontvognen fra Neuss i Sønderborg 1920
Kongefamilien køres 1920 gennem Sønderborg i forbindelse med deres besøg i Sønderjylland efter Genforeningen. Daumontvognen fra Neus blev kørt à la demi d’Aumont (tospand). Det gamle kongeskib, hjuldamperen Dannebrog ses til venstre. Foto: Det kgl. Biblioteks billedsamling, Europeana Collections.
Den italienske konge i daumontvognen fra Neuss, 1922
Ved det italienske kongepars besøg i København 21.-23- juni 1922 kørte kong Vittorio Emanuele 3., kong Christian 10. og kronprins Frederik i vognen fra Neuss. Postkort fra Vincents Kunstforlag, Det kgl. Biblioteks billedsamling.
Dronning Wilhelminas besøg i København 1922
Under den hollandske dronning Wilhelminas besøg i København, september 1922 blev der kørt à la demi d’Aumont (tospand) med vognen fra Neuss. Foto: Thorvald Larsen, Det kgl. Biblioteks billedsamling.

Kronprins Frederik og kronprinsesse Ingrid ankommer til Danmark efter bryllupet i Stockholm 24. maj 1935. Indsejling til København og modtagelse ved Toldboden og derfra karettur gennem byen med det danske folks modtagelse af de nygifte. Brudeparret kører i Daumontvognen fra Neuss. Filmcentralen / Danmark på Film.

Christian 10.s regeringsjubilæum 1937
Kronprins Frederik og kronprinsesse Ingrid kører i vognen fra Neuss med firspand à la d’Aumont ved ankomsten til København efter bryllupet i Stockholm den 24. maj 1935. Foto: Helmer Lund-Hansen, Københavns Museum.
Christian 10.s 25-års regeringsjubilæum 1937
Kongeparret ankommer til Rigsdagen i anledning af Christian 10.s 25-års regeringsjubilæum 1937. Foto: Carl A. Thejll, Det kgl. Biblioteks billedsamling.

Regentparret kører i vognen fra Neuss ved kong Christian 10.s 25-års regeringsjubilæum den 15. maj 1937. Filmcentralen / Danmark på Film.

Svensk statsbesøg i 1952
Ved det svenske kongepars statsbesøg i Danmark i marts 1952 kørte kongerne, Gustaf 6 Adolf og Frederik 9. forrest i en daumontvogn bygget af Henry Fife. Dronningerne fulgte efter i daumontvognen fra Neuss. Foto: Billedcentralen Politikens Presse Foto, Det kgl. Biblioteks billedsamling.
Prinsesse Margrethe og kong Frederik 9 i 1967
På vej til kirken og brylluppet med grev Henri de Laborde de Monpezat den 10. juni 1967 blev prinsesse Margrethe ledsaget af sin far, kong Frederik 9. Foto: Ritzau, Den kgl. Stalds arkiv.
Bryllup 1967
Det nygifte par på karettur gennem København. Foto: Jesper Clausens arkiv.

Efter vielsen kørte brudeparret også i daumontvognen fra Neuss. Danmarks Radio transmiterede begivenheden, og fra minuttal 39:10 i filmen kan man følge karetturen. Se filmen via dette link.

Regentparrets sølvbryllup 1992
Karetturen ved Regentparrets sølvbryllup i 1992 var et imponerende skue med otte heste forspændt vognen fra Neuss samt to forridere. Bag vognen red kronprins Frederik og prins Joachim. Foto: Jørgen Bak Rasmussen. Klik på foto for større version.
Karettur ved kronprinsparrets bryllup i 2004
Ved kronprinsparrets bryllup den 14. maj 2004 kørte parret i daumontvognen fra Neuss. Da blev den kørt med seksspand og to forridere. Foto: Ole Jespersen

En tilsvarende daumontvogn findes i Tyskland

I Tyskland er en næsten identisk daumontvogn fra Jos. Neuss bevaret. Den tilhørte kronprins Wilhelm af Preussen (1882-1951) og blev angiveligt købt i 1905 i forbindelse med kronprinsens bryllup med hertuginde Cecilie af Mecklenburg-Schwerin (1886-1954), der var søster til den danske dronning Alexandrine.

I årene 1913-17 fik den tyske kejser Wilhelm II bygget slottet Cecilienhof i Potsdam nær Berlin til sin søn kronprins Wilhelm og hans kronprinsesse Cecilie. Da slottet stod færdigt flyttede vognen med der til.

I 1945 eksproprierede den sovjetiske besættelsesmagt slottet. Hvad der præcis skete med den fornemme vogn er uklart, men på et tidspunkt blev den overtaget af Filmstudio Babelsberg i Potsdam. Her blev vognen anvendt som filmrekvisit og ommalet og forandret flere gange.

Efter nogle år var daumontvognen i dårlig stand og endte sammen med andre vogne hos en bilforhandler i Bad Meinberg. Den nu hvidmalede vogn stod på gaden og blev i 1995 opdaget af vognkenderen Horst Fehr fra Lohfelden. Blandt andet på dørhåndtagene med kroner og vognens facon genkendte han en interessant vogn muligvis med kongelig proveniens.

Horst Fehr fandt frem til vognens spændende historie og kontaktede vognkenderen Rudolf Stief fra Augsburg, der gik ind i projektet med at få vognen restaureret og ført tilbage til det oprindelige udseende. Der blev lavet en del research, og blandt andet ved hjælp af gamle fotos og besøg i Den kgl. Stald i København fandt man frem til, hvordan vognen havde set ud.

Vognen blev nu sendt til firmaet Stolk i Holland, der er et af Europas absolut førende inden for vognrestaurering. Stolk har blandt andet arbejdet for det hollandske kongehus, førende vognsamlere og museer.

Inden det omfattende restaureringsarbejde gik i gang, lavede man hos Stolk yderligere undersøgelser af vognen og fandt blandt andet rester af den oprindelige bemaling og polstring. Desuden dukkede det kejserlige våben op under mange lag maling på dørene. Der var nu et godt grundlag for at igangsætte arbejdet med at føre vognen tilbage til fordums glans.

Efter et par år var vognen klar og blev udstillet i Horst Fehrs vognmuseum i Lohfelden. Her havde forfatteren af denne artikel den store glæde at se den smukke vogn under en studietur i 2005. Nu indgår vognen i Rudolf Stiefs samling.

Kronprinsesse Cecilie af Tyskland og Preussen (født hertuginde af Mecklenburg-Schwerin) og Prinsesse Alexandra Viktoria til Slesvig-Holsten-Sønderborg-Glücksborg kører i den tilsvarende vogn fra Jos. Neuss. Postkort ca. 1910.
Tysk kronprinspar i Neussvogn 1910
Det tyske kronprinsepar kører i vognen, 1910.
Daumontvogn
Daumontvognen fra Neuss i et ganske andet udseende under filmoptagelse hos Filmstudio Babelsberg.
Vogn fra Neuss
Vognen fra Neuss er nu blevet hvidmalet og ubehjælpeligt forsynet med kuskebuk til en filmoptagelse.
Daumontvogn fra Jos. Neuss 1905
Rudolf Stiefs Daumontvogn fra Neuss efter restaurering hos Stolk. Foto: Stolk.

Se billeder fra restaureringsprocessen hos Stolk via dette link.

Kilder

  1. Artikel af Ole Jespersen: Kørsel à la d’Aumont via dette link
  2. Original faktura dateret 28. december 1906. Vognfabrikant K. Trutz kvitterer 3. januar 1907 for modtaget betaling. Den kgl. Stald-Etats arkiv.
  3. Nota fra Kjøbenhavns Laane- og Diskontobank dateret 2. januar 1907. Den kgl. Stald-Etats arkiv.
  4. Fragtbrev, Internationaler Eisenbahntransport, dateret 21. december 1906. Den kgl. Stald-Etats arkiv.