Boblehaller til biler i Aalborg

Artikel opdateret 27. maj 2020

Auto-Centralen på hjørnet af Ny Kærvej og Sønderbro i Aalborg opførte i 1963 to ikoniske boblehaller til udstilling af brugte biler. Faconen på de to tætplacerede bobler gjorde, at pladsen i folkemunde blev kaldt Marilyn Monroes Plads. Læs her om Nordjyllands første boblehaller.

To boblehaller blev i 1963 opført ved Auto-Centralen i Aalborg.
Udsnit af annonce i Aalborg Stiftstidende, 21. december 1963

For nylig stødte jeg på en lille omtale af to boblehaller, som i 1960’erne og 70’erne stod hos Auto-Centralen i Aalborg. Jeg havde mine første år fra 1966-1980 på Auto-Centralen, idet min far var portner og tankbestyrer, og vi boede i portnerboligen på Ny Kærvej 47. Jeg husker glimrende de to ikoniske bobler, så det kunne være interessant at finde ud af lidt mere om deres historie.

Poul Cadovius’ kuppelhuse

Det var den amerikanske fremtidsforsker, professor og arkitekt, Richard Buckminster Fuller (1895-1983), der for alvor i 1960’erne begyndte at eksperimentere med den geodætiske kuppel og udforme kuppelformede huse og haller. Men Fuller var i gang langt tidligere og patenterede sit system i 1954.

I Danmark tog arkitekt Poul Cadovius (1911-2011) idéen op som en nyskabelse inden for byggeriet. I 1960 udviklede han sit eget “System Abstracta”, der kunne anvendes til mange forskellige formål fra reoler og hylder til store selvbærende kuppelhuse (boblehaller), der kunne opføres hurtigt og langt billigere end traditionelt byggeri.

I marts 1961 deltog Poul Cadovius i den 10. internationale opfindermesse i Bruxelles, hvor han vandt guldmedalje for sin opfindelse.

Boblehallerne blev opbygget som rørkonstruktion af 42,5 mm galvaniserede rør, der blev sammenholdt med galvaniserede led, de såkaldte abstracta’er.
Rørkonstruktionen blev overdækket med en brandhæmmende plastikdug, der var transparent uden af være gennemsigtig. Det var ideelt til udstillingsformål, hvor man ønskede at præsentere sine varer i skyggefrit lys. Hallerne var forsynet med indgangsportal med dobbeltdøre og ventilator i kuplens top, og hele konstruktionen blev forankret til fundamentet ved hjælp af specielle jordankre. [1]

I begyndelsen af 1960’erne blev de første boblehaller taget i brug som midlertidige udstillings- og messehaller. I 1961 begyndte Aabenraa Badmintonclub som den første sportsklub i landet at arbejde med planer om at anvende en Cadovius boblehal som badmintonhal. [2]

System Abstracta
Poul Cadovius udviklede og patenterede et særligt led til samling af rørkonstuktionen, en såkaldt “abstracta”. Illustration i System Abstracta brochuremateriale. Weblager.
Boblehal anvendt til campingudstilling.
En Cadovius boblehal her anvendt til campingudstilling i Aabenraa 1962. Brochuremateriale i Weblager.

To boblehaller i hos auto-Centralen

I 1963 var der godt gang i salget af både nye og brugte biler hos Auto-Centralen på Ny Kærvej i Aalborg. Man manglede derfor overdækket plads til udstilling af nye og brugte biler i ly for regn, sne og ikke mindst støv fra industribyens mange skorstene. I stedet for at bygge i sten besluttede Auto-Centralen at opføre to af de nye boblehaller, hver på 26 meter i diameter og knap ni meter i højden. [3] Det samlede areal i de to haller var ca. 1.000 kvadratmeter, og der var plads til omkring 70 biler under tag. [4]

Situationsplan for boblehallerne 1963.
Situationsplan vedrørende boblehallerne på hjørnet af Ny Kærvej og Sønderbro. Godkendt af Bygningskommissionen i Aalborg 3. december 1963. Weblager.
Boblehaller i Aalborg under opstilling i 1963
De to boblehaller blev stillet op i december 1963 og var de første af typen i Nordjylland. Man aner svagt, at den bageste hal er under opstilling. Avisfoto fra Aalborg Amtstidende 15. december 1963.

Da de to boblehaller blev stillet op hos Auto-Centralen, var det de første i Nordjylland og samtidig var det første gang, Cadovius-hallerne blev anvendt til permanent udstillingsbrug. Tidligere havde det kun været til midlertidige formål som messer. Hallerne i Aalborg blev taget i brug den 18. december 1963. [5]

På grund af de to tætplacerede hallers kuppelformede facon blev pladsen fremover i folkemunde kaldt Marilyn Monroes Plads – med hentydning til den amerikanske model og filmstjernes attributter. [6]

Boblehallerne er opstillet i december 1963.
Boblehallerne blev taget i brug den 18. december 1963, og indendørs var bilerne nu beskyttet mod sne. Set fra hjørnet af Ny Kærvej og Sønderbro. Avisfoto i Ny Tid (Aalborg), 24. december 1963.
Biler i bobler. Annonce i Aalborg Stiftstidende 1963
Annonce i Aalborg Stiftstidende, 21. december 1963.
Auto-Centralen, annonce 1967
Annonce i Aalborg Amtstidende 17. marts 1967.

Hærværk og indbrud i boblerne

Generelt var boblehallerne en succes hos Auto-Centralen. Men det var ikke vanskeligt at bryde ind i hallerne, der blot var beklædt med armeret plastik. Derfor oplevede Auto-Centralen da også af og til hærværk og indbrud. Den 31. oktober 1966 berettede avisen Ny Tid eksempelvis, at hærværksmænd havde skåret hul i plastikken og var brudt ind i boblerne. De ubudne gæster havde startet biler og kørt rundt i boblerne med flere skader til følge. [7]

Igen i november 1966 morede unge mennesker sig med at køre rundt i biler, der stod udstillet i boblehallerne. Det havde ikke været så slemt, hvis de natlige gæster havde nøjedes med at køre rundt, men det endte med, at 10 biler blev ramponeret, og deraf fik én den ene side trykket helt ind. [8]

Men de to bobler var i brug som udstillingshaller hos Auto-Centralen frem til 1981.

Aalborg Stadsarkiv deler et enkelt foto af boblerne set fra Sønderbro. Direkte link til billedet.

Boblehal med lys.
Boblehallerne var overtrukket med transparent brandhæmmende plastik. Her set i mørke med indvendigt lys. Foto i System Abstracta brochure. Weblager.

Virksomhedssalg og konkurs

I oktober 1979 meddelte direktør Poul Nyborg, at han havde solgt Auto-Centralen til to sjællandske brødre Jørgen og Henrik Just, der drev autoforretninger i Slagelse og Næstved. Overtagelsen skulle finde sted senest den 1. februar 1980. [9]

Det var et dristigt køb i en tid, hvor bilbranchen var i store vanskeligheder som følge af oliekrisen. Ved overtagelsen udtalte brødrene Just, at de to karakteristiske bobler skulle fjernes til fordel for en udendørs udstilling.

Men så vidt nåede brødrene ikke. Allerede den 21. november 1980 gik virksomheden i betalingsstandsning, og en konkurs fulgte i vinterens løb. I mellemtiden var Poul Nyborg død den 10. oktober 1980. Boet efter Nyborg var den største kreditor, så boet måtte igen overtage resterne efter Auto-Centralen. Man lejede lokalerne ud til autoforhandler Ronald Kjærsgaard, der fra 1. februar 1981 videreførte VW-Audi forhandlingen i Auto-Centralen. [10]

Efter månedlange forhandlinger med boet efter Poul Nyborg købte Ronald Kjærsgaard Auto-Centralen i juli 1981. [11]

Biludstilling i boblehal.
Biludstilling i ukendt boblehal. Foto i System abstracta brochure, dateret 1971. Weblager.

Boblehaller solgt

Nu var tiden så inde til at skaffe sig af med de to boblehaller. I efteråret 1981 blev den ene bobbel solgt til Vodskov Ny Autoværksted, der var blevet grundlagt af Ejvind Sørensen i 1975. Den brugte bobbel blev stillet op som salgslokale på en nyerhvervet grund, men netop som boblen var færdigrejst på Røllikevej i Vodskov og fyldt med biler, rev en efterårsstorm dugen i stykker. Det kostede forsikringsselskabet 50.000 kr. at få en ny dug syet hos Gandrup Sejl og Presenningsfabrik i Hals. Den 3. april 1982 blev den nye overdækning lagt på og salgsboblen taget i brug. [12]

Boblehal stilles op i Vodskov 1982
Efter storm får boblehallen i Vodskov monteret ny dug. Avisfoto, Grete Dahl, Aalborg Stiftstidende, 4. april 1982.

Men i januar 1983 var den gal igen. Hele landet blev ramt af en voldsom storm med vindstød af orkanstyrke. Skibe var i havsnød, Limfjorden gik over sine bredder, træer væltede, og i Vodskov brød både dug og skelet sammen på udstillingshallen ved Vodskov Ny Autoværksted. Efter første stormskade havde forsikringsselskabet rådet Ejvind Sørensen til at åbne boblen i begge ender, når der var optræk til storm. Men denne rådgivning resulterede i, at boblen anden gang blæste helt i stykker. Dugen fløj ud over den nærliggende motorvej. Falck blev tilkaldt, men kunne intet stille op i den kraftige storm. Senere blev både dug og jernkonstruktion skrottet. [13]

Efter udstillingsboblen således to gange på få år var blæst i stykker, besluttede Eivind Sørensen i 1984 at bygge en solid murstensbygning i stedet. Den blev indviet den 14. september 1984, og boblen var en saga blot. [14]

Det har for nuværende ikke været muligt at finde ud af, hvad der skete med den anden af de to boblehaller fra Auto-Centralen i Aalborg. Hvis der er læsere, der ved noget om denne bobbel, så hører jeg gerne om det.

Boblehal til Albert Andersen

Som nævnt kom de to boblehaller til Auto-Centralen i 1963 som de første i Nordjylland. Men også automobilforhandler Albert Andersen på Godthaabsvej 7 i Aalborg fik en boblehal til biludstilling, der blev indviet i marts 1966. Albert Andersen solgte Renault, så det var nærliggende, at hallen blev benævnt Renault-Boblen. [15]

Der var tale om en System abstracta kuppelhal på 18 meter i diameter og ca. 254 kvadratmeter. Altså havde denne model ca. det halve areal af modellen på Auto-Centralen.

Pr. 1. april 1970 ændrede Godthaabsvej gadenavn til Hjulmagervej, så boblen fik adressen Hjulmagervej 7. [16] I maj 1971 blev boblen flyttet til Hjulmagervej 24. [17]

Annonce fra Albert Andersen, der viser Renault-Boblen.
Albert Andersen byder indenfor i sun nye Renault-Boble til salg af nye og brugte biler. Annonce i Aalborg Stiftstidende, 24. marts 1966.

I maj 1973 flyttede Albert Andersen virksomheden til hjørnet af Over Kæret og Enggaardsgade. Der fik man fem gange så meget plads til den hurtigt voksende Renault-forhandling og -service. [18]

Renault-boblen var nu overflødig og blev sat til salg.

Renault-boblen til Skørping

I 1973 solgte Albert Andersen Renault-boblen til en kollega, Renault-forhandler Anton Ovesen i Skørping, der flyttede den til en grund på Møldrupvej. Det var Anton Ovesen og hans brødre Svend og Jakob, der selv tog boblen ned i Aalborg og stillede den op igen i Skørping i sensommeren/efteråret 1973.

I oktober 1973 annoncerede Anton Ovesen i Aalborg Stiftstidende, hvor han inviterede til at se på gode brugte biler i boblen på Møldrupvej. [19]

Af og til blev Renault-boblen på Møldrupvej brugt til andre formål. I 1986 var der fx evangelisk møde på stedet, og Anton Ovesen lånte den også gerne ud til vagabonder, som fik lov til at sove i boblen, hvis de passede på. Boblen blev nedtaget og skrottet sidst i 2013, da Bane Danmark skulle lave vej under banen i Skørping.

Annonce fra Anton Ovesen 1973.
Udsnit af annonce fra Anton Ovesen i Skørping. Aalborg Stiftstidende, 26. oktober 1973.

Kilder

1. Weblager, Aalborg, ejendomsnummer 134999. Journal C-17318, brochure vedr. System abstracta.
2. Randers Dagblad og Folketidende, 16. december 1961, s. 10
3. Aalborg Stiftstidende, 15. december 1963
4. Aalborg Stiftstidende, 21. december 1963
5. Aalborg Amtstidende, 15. december 1963, s. 8
6. Aalborg Stiftstidende, 19. marts 1964, s. 20 (Aalborgs gadenavne)
7. Ny Tid, 31. oktober 1966, s. 9
8. Aalborg Amtstidende, 11. november 1966, s. 7
9. Aalborg Stiftstidende, 19. oktober 1979, s. 12
10. Aalborg Stiftstidende, 23. juni 1981, s. 8
11. Aalborg Stiftstidende, 19. juli 1981, s. 6
12. Aalborg Stiftstidende, 4. april 1982, s. 11
13. Aalborg Stiftstidende, 19. januar 1983, s. 8
14. Aalborg Stiftstidende, 17. september 1984, s. 18
15. Aalborg Stiftstidende, 24. marts 1966, s. 34
16. Aalborg Stiftstidende, 29. marts 1970, 2. sektion, s. 8
17. Aalborg Stiftstidende, 2. juni 1972, s. 16
18. Aalborg Stiftstidende, 27. maj 1973, s. 18
19. Aalborg Stiftstidende, 26. oktober 1973, s. 17

– Telefonsamtale 21. maj 2020 med Ejvind N. Sørensen, fhv. ejer af Vodskov Ny Autoværksted.
– Korrespondance 27. maj 2020 med Christian Ovesen, CarPeople Skørping, Anton Ovesen A/S.